We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren en ons verkeer te analyseren. Privacybeleid Cookiebeleid

BMW-merk

BMW: De ultieme rijervaring


BMW AG is Duitse fabrikant van auto's, motorfietsen en motoren. BMW heeft zijn hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW's motto is Freude am Fahren - rijden met plezier. Voor Engelssprekende landen werd een ander motto bedacht - he Ultimate Driving Machine - De ultieme rijmachine.

Geschiedenis van BMW


Wat betekent de afkorting BMW?

De geschiedenis van BMW gaat terug tot 1913, toen de Duitse ingenieur Karl Friedrich Rapp het productiebedrijf Rapp Motorenwerk voor vliegtuigmotoren oprichtte. Vervolgens werd op basis van dit bedrijf een nieuw bedrijf opgericht - Bayerische Motoren Werke - BMW GmbH, en officieel geregistreerd in 1917. Een jaar later werd het bedrijf omgevormd tot een naamloze vennootschap - BMW AG. Zo verscheen de afkorting BMW.

Rapp Motorenwerk logo
Oud BMW logo 2017

Weet je hoe het BMW logo tot stand is gekomen?

Er is nog steeds een verhit debat over wat het BMW-logo eigenlijk betekent. Sommige mensen denken dat het BMW-logo een gestileerde propeller is, en anderen dat het nodig was om de Beierse oorsprong van BMW in het logo weer te geven. Daarom zijn de vier sectoren van de binnenste cirkel van het logo gemaakt in de kleuren van Beieren - wit en blauw. In feite zijn het de kleuren van Beieren.

BMW en Eerste Wereldoorlog.

Zoals je kunt zien, maakte BMW motoren niet alleen voor vliegtuigen, maar ook voor vrachtwagens en boten. Tijdens de Eerste Wereldoorlog de vraag voor motoren was groot en dus ging het goed met BMW, maar na de Eerste Wereldoorlog werd, zoals u weet, het Verdrag van Versailles gesloten en een van de clausules van dit verdrag was verbod op de productie van vliegtuigen en motoren. En dus, om het bedrijf op de een of andere manier te behouden, was BMW gedwongen om over te schakelen naar de productie van landbouwproducten, remmen voor treinen, ... enzovoort.

1918 BMW-poster.
Eerste BMW motorfiets R32

De eerste BMW motorfiets.

In 1923 werd op de Autosalon van Berlijn de eerste BMW R32 motorfiets gepresenteerd. De motorfiets bleek zeer goed te rijden en betrouwbaar. Tot 1926 meer dan Er werden 3.000 R32 motorfietsen verkocht, hoewel ze duurder waren dan concurrenten. De volgende motorfiets, sport R37 produceerde BMW in 1925. De BMW R37 werd de racemotor bij uitstek en maakte het merk BMW bekend niet alleen onder racefans, maar over de hele wereld.

De eerste BMW auto.

In 1928 kocht BMW de autofabriek in Eisenach, Thüringen, en daarmee de rechten om een gelicentieerd Britse auto Austin 7 van de Austin Motor Company te vervaardigen. En in 1929 de eerste auto van het bedrijf werd geproduceerd BMW Dixi, kopie van de Austin 7. Het BMW Dixi-platform werd ook gebruikt om de BMW 309, 315, 319 en 329 te produceren.

BMW Dixi
BMW 328

De eerste BMW sportwagen.

In 1936 produceerde BMW de eerste sportwagen, de BMW 328. De BMW 328 was innovatief voor zijn tijd, met een aluminium chassis, buizenframe en halfronde verbrandingskamer, wat zorgde voor een duurzamere en efficiëntere werking van zuigers en kleppen. De BMW 328 was destijds de winnaar van vele sportwedstrijden.

BMW en de Tweede Wereldoorlog.

Sinds 1933 is BMW leverancier van vliegtuigmotoren voor de Luftwaffe. Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in 1941 stopte BMW met de productie van auto's en startte de productie van jeeps, motorfietsen, tankkanonnen en andere militaire uitrusting voor het leger. Maar de productie van vliegtuigmotoren was nog steeds een prioriteit, BMW produceerde bijvoorbeeld motoren voor vliegtuigen Messerschmitt, Focke-Wulf, Junkers enzovoort. En de beroemdste motorfiets van de Tweede Wereldoorlog was de motorfiets R75, die door BMW werd geproduceerd voor de Wehrmacht. BMW-ingenieurs maakten ook grote vorderingen bij de ontwikkeling van straalmotoren voor militaire vliegtuigen en raketten. Er waren zelfs ontwikkelingen van tactische raketwapens voor infanterie en luchtvaart, die toen niet beschikbaar waren voor de landen van de anti-Hitler-coalitie.

BMW R75
München-Allach concentratiekamp

BMW en München-Allach Dachau concentratiekamp.

Het is ook bekend dat BMW tijdens de Tweede Wereldoorlog veelvuldig gebruik maakte van de arbeid van dwangarbeiders en gevangenen van concentratiekampen. Door de toegenomen vraag naar vliegtuigmotoren tijdens de oorlog moest BMW uitbreiden of nieuwe fabrieken bouwen. Dergelijke arbeiders waren bijvoorbeeld gehuisvest in het satellietkamp München-Allach van het concentratiekamp Dachau. Tienduizenden mensen werkten in de fabriek in Allach, van wie meer dan de helft gevangenen van concentratiekampen.

BMW na de Tweede Wereldoorlog.

Het BMW concern, dat tijdens de oorlog machtig was, bevond zich na de oorlog in een kritieke toestand. Bijna alle BMW-fabrieken werden verwoest door het bombardement van de anti-Hitler coalitie of ontmanteld. Documentatie werd in beslag genomen en apparatuur werd weggenomen. Ook BMW mocht geen vliegtuigmotoren maken. Net als andere Duitse autofabrikanten duurde het jaren voordat BMW weer was opgebouwd, en pas in 1948 dat BMW een van de verwoeste fabrieken in München kon herbouwen en de productie van een motorfiets R24 kon starten met een nieuw ontwikkelde eencilindermotor. Het volgende model R25 had al een tweecilindermotor.

BMW R25
BMW 501

De eerste naoorlogse BMW auto.

In 1951 lanceerde BMW zijn eerste naoorlogse auto, de BMW 501. En de eerste in massa geproduceerde auto, de BMW Isetta, werd gelanceerd door BMW in 1956, waarvan de rechten werden gekocht van het Italiaanse bedrijf Iso. En dan in 1956 - sportwagenmodellen BMW 503 en 507, en in 1959 het model BMW 700 - de eerste grote seriële succes van BMW.

BMW vandaag.

Tegenwoordig is BMW een van de grootste auto- en motorfabrikanten ter wereld, met veel fabrieken, niet alleen in Duitsland maar over de hele wereld. BMW is ook een leverancier van motoren voor de Formule 1. In 1994 koopt BMW Rover Group, wat de slechtste kapitaalinvestering in de geschiedenis van BMW bleek te zijn en alleen verliezen opleverde. In 2000 verkocht BMW de activa van Rover, waardoor alleen de merk MINI overbleef. In 2003 kocht BMW Rolls-Royce en in hetzelfde jaar werd een joint venture gevormd met Brilliance China Auto - BMW Brilliance Automotive.

BMW kantoor in München

eXus Dev 24.5.2023

BMW Auto's Te Koop


BMW - Recensies

Recensies
- 4 / 1 Recensies
Recensie toevoegen
- Beoordeel - 0

Ik wist niet eens dat BMW tijdens de oorlog zoveel betrokken was bij de productie van motoren, motorfietsen en andere Wehrmacht -apparatuur. Het zou mogelijk zijn om te begrijpen of ze sommige motoren onder druk zouden produceren, nou, om het bedrijf bijvoorbeeld niet te vernietigen. Dus ontwikkelden BMW -ingenieurs tenslotte nieuwe straalmotoren en andere nieuwste technologieën voor het leger. Dus het blijkt dat ze tijdens de oorlog met nazi -Duitsland samenwerkten. En nog meer over de gevangenen van concentratiekampen waarvan de arbeid BMW zo massaal in zijn fabrieken gebruikte. Voor mij is dit nieuws, bedankt voor het artikel.
---
Даже не знал что БМВ был так сильно вовлечён во время войны в производство моторов, мотоциклов и другой техники для Вермахта. Можно было бы понять если бы под давлением производили бы они какие нибудь моторы, ну чтоб не уничтожили компанию например. Так ведь инженеры БМВ разрабатывали новые реактивные двигатели и другие новейшие технологии для армии. Так получается что они сотрудничали с нацисткой Германией во время войны. И тем более про узников концлагерей труд которых использовал БМВ так массово на своих заводах. Для меня это новость, спасибо за статью.
Bart de Witte 1.11.2022
Om dit beter te kunnen begrijpen, kunnen we een eenvoudige analogie trekken en nazi-Duitsland vergelijken met huidige Rusland. Net als Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog viel Rusland ook vandaag Oekraïne aan. Net als toen Duitsland, vernietigt Rusland ook vandaag Oekraïense steden, pleegt oorlogsmisdaden, ... e.z.v. En net zoals in Duitsland tijdens de oorlog, zijn er in Rusland vandaag ook bedrijven die bijvoorbeeld motoren voor tanks of vliegtuigen produceren, nieuwe raketten of drons ontwikkelen, ... enzovoort. Dit is natuurlijk niet acceptabel voor een normaal, adequaat persoon. Maar het probleem is dat elk bedrijf één hoofddoel heeft: zoveel mogelijk geld verdienen. En naast alles werd nog propaganda, zowel in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog als in Rusland vandaag, op industriële schaal op gang gebracht. Net zoals de meerderheid van de Duitsers toen de vervolging van de Joden accepteerde en ermee instemde, zo stemt de meerderheid van de Russen vandaag оок in met de vernietiging van Oekraïne. En het is allemaal propaganda. En al deze bedrijven in Rusland die vandaag samenwerken met de Russische autoriteiten zullen hoogstwaarschijnlijk ook na de oorlog blijven werken. C'est la vie.