De Audi A4 is een van de belangrijkste modellen in Audi's aanbod. Sinds hij in 1994 de Audi 80 verving, is hij uitgegroeid tot een hoeksteen van de markt voor premium middenklasse sedans en stationwagons. Tegenover de BMW 3 Serie en de Mercedes-Benz C-Klasse positioneert de A4 zich als een auto die ingetogen luxe, een scherp design, geavanceerde technologie en een comfortabele maar beheerste rijervaring biedt. Verkrijgbaar als sedan, Avant (stationwagons) en performance (S4, RS4) is het een auto die zowel zakelijke gebruikers als gezinnen en liefhebbers aanspreekt.
Ontwerp en bouw
Buitenkant
Elegante en tijdloze styling: strakke carrosserielijnen, brede stand en Audi's Singleframe-grille.
LED-koplampen zijn standaard op de meeste uitvoeringen; Matrix LED- of laserverlichting is optioneel op hogere uitvoeringen.
De Avant Estate wordt vooral geprezen vanwege het strakke, sportieve design dat toch praktisch is.
De S-line-uitvoeringen hebben sportievere bumpers, zijskirts en grotere lichtmetalen velgen. RS4-modellen vallen op door hun uitlopende wielkasten en agressieve details.
Interieur
Benchmark-bouwkwaliteit: tactiel, solide en minimalistisch.
De horizontale indeling van het dashboard benadrukt breedte en rust; de digitale instrumenten van Virtual Cockpit zijn een hoogtepunt.
De materialen zijn van topkwaliteit, van zacht aanvoelend plastic tot fijn leer en aluminium inlegstukken.
De ruimte is royaal: voldoende ruimte voorin, goede stoelen en goede ergonomie.
De ruimte achterin is bij de nieuwere generaties verbeterd en biedt comfortabel plaats aan twee volwassenen, met een minimum van drie.
Bagageruimte: 480 L (salon) en ~500 L (Avant) — zeer bruikbaar, met neerklapbare achterbank.
Technologie & Infotainment
Virtuele cockpit: configureerbaar 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel met verbluffende helderheid.
MMI-aanraakrespons: centraal touchscreen met intuïtieve menu's, snelle reacties en verbonden services.
Smartphone-integratie: Apple CarPlay/Android Auto standaard (draadloos in nieuwere modellen).
Stembediening: Natuurlijke spraakopdrachten voor navigatie, telefoon en media.
Geluidssystemen: De standaard hifi is prima; Bang & Olufsen 3D audio behoort tot de beste in zijn klasse.
Technologie voor bestuurderscomfort: Klimaatregeling met 3 zones, verwarmde/geventileerde stoelen, sfeerverlichting.
2.0 TFSI (245 pk): Sterke prestaties, vooral met quattro AWD.
Milde hybride technologie in nieuwere modellen verbetert de efficiëntie.
Dieselmotoren (TDI)
2.0 TDI (136–190 pk): Zeer populair; combineert koppel, efficiëntie en verfijning.
3.0 TDI (218–286 pk): V6-dieselmotor met moeiteloze kracht; perfect voor lange ritten.
Prestatieversies
S4: Afhankelijk van de markt leverbaar met benzine- of dieselmotor; 340+ pk; krachtige prestaties, subtiele styling.
RS4 Avant: Een cult-icoon: 2,9 liter twin-turbo V6, ~450 pk, quattro AWD, agressieve houding en de snelheid van een echte alledaagse supercar.
Transmissies
Handgeschakelde versnellingsbakken (oudere generaties): Fris en boeiend, maar de laatste jaren zeldzaam.
S tronic dubbele koppeling: Snel, efficiënt en soepel onder de meeste omstandigheden.
Tiptronic (koppelomvormer automaat): Bij motoren met een hoger koppel (zoals V6's) zijdezacht en duurzaam.
Rijden en handling
Rijcomfort: Een van de sterkste punten van de A4. De standaardvering is soepel maar toch beheerst; adaptieve dempers maken het nog beter.
Behandeling: Veilig, zeker en precies in plaats van speels. Quattro AWD-versies voelen stabiel en vertrouwenwekkend aan, vooral bij slecht weer.
Geluidsniveaus: Uiterst verfijnd op snelwegtempo; wind- en weglawaai worden goed onderdrukt.
De A4 is in bochten misschien niet zo scherp als een BMW 3 Serie, maar in het dagelijks leven voelt hij wel meer ontspannen en premium aan.
Veiligheid en rijassistentie
Standaarduitrusting omvat vaak autonoom noodremmen, waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook en parkeersensoren.
Opties: adaptieve cruisecontrol met file-assistentie, rijstrookassistentie, dodehoekbewaking, 360°-camera's en parkeerhulp.
Hoge Euro NCAP-scores, met uitstekende crashbescherming en geavanceerde rijassistentietechnologie.
Bedrijfskosten
Brandstofverbruik:
Benzine: ~35–45 mpg (VK).
Diesels: ~50–65 mpg.
Verzekering: Gemiddeld tot hoog, afhankelijk van de uitvoering; S4/RS4 zijn aanzienlijk hoger.
Onderhoud: Vaste of variabele intervallen beschikbaar. Onderhoud door een Audi-dealer kan prijzig zijn, maar onafhankelijke specialisten kunnen u helpen.
Afschrijving: A4's zijn hun waarde goed waard, vooral de Avants en de beter uitgeruste uitvoeringen.
Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen (gebruikte aankoopnotities)
DSG/S tronic-versnellingsbak: Over het algemeen sterk, maar mechatronica en koppelingspakketten kunnen slijten bij verwaarlozing. Een volledige onderhoudshistorie is essentieel.
Diesels: DPF-problemen bij gebruik voor korte ritten. Controleer of de motor stationair loopt en er geen waarschuwingslampjes branden.
Benzines: Oudere TFSI-motoren hadden last van olieverbruik. Controleer de documentatie.
Elektronica: Soms zijn er storingen in MMI of Virtual Cockpit, die vaak met software-updates kunnen worden opgelost.
Oponthoud: S-line modellen met grote wielen kunnen last krijgen van vroegtijdige slijtage van de banden en de lagers.
Uitvoeringen (typisch)
SE/Technicus: Goed uitgeruste basismodellen, kleinere wielen, goede prijs-kwaliteitverhouding.
Sport: Voegt grotere lichtmetalen velgen, beter infotainment en meer comfortkit toe.
Grote verscheidenheid aan uitvoeringen en carrosserievarianten
Avant-garage combineert schoonheid en functionaliteit
Nadelen
Opties kunnen de prijs snel opdrijven
S-lijn rijdt hard op slechte wegen
Rijgedrag minder boeiend dan dat van de BMW 3 Serie
Leercurve voor infotainment voor sommige gebruikers
Uitspraak
De Audi A4 is een meesterwerk in premium middenklasse autorijden. Hij combineert comfort, technologie, ingetogen design en sterke efficiëntie op een manier die weinig concurrenten kunnen evenaren. Voor kopers die verfijning, technologie en merkprestige waarderen, is het een bijna perfecte keuze. Vooral de Avant is misschien wel een van de meest gewilde stationwagons in het segment. Of het nu gaat om een verstandige diesel, een stijlvolle benzinemotor of een vurige RS4, de A4-reeks biedt verfijning op elk niveau.
Audi AG is een Duits autobedrijf, onderdeel van de Volkswagen Group, produceert auto's onder het merk Audi. Het hoofdkantoor is gevestigd in Ingolstadt, Duitsland. Het motto is Vorsprung durch Technik - Vooruitgang door technologie. ... Audi Artikel
Audi A4 Auto's Te Koop
Audi A4: Een perfecte balans tussen luxe, prestaties en verfijning - Recensies
undefined --- I purchased 2021 Audi A4 Quattro S Line for daily commutes. It’s quite luxurious, ride is smooth, it’s sporty, and every drive in this car feels special. It’s a great value and offers the full Audi experience in an efficiently sized sports sedan. For all the speed limits, this is enough power and performance for daily driving. Love the car!
undefined --- Bottom line, the A4 is now way too small for my needs. Took an A6 for a ride. Creature comfort and tons of acceleration even with the 45 engine. This trunk for this size car is also small and happens to be exactly the size of my 2000 A4!!, 13.7 cubic feet. Decided to hold off on purchase for now.
undefined --- Задача была купить новый среднеразмерный седан/лифтбек до 2 млн рублей. Выбирал из Камри, Киа Оптима, Ауди А4, Октавия. Выбрал А4. Ощущение качества в ней больше. Материалы лучше и тактильно и визуально. И едет как-то собраннее. 3 серия БМВ ещё нравится, но со сменой поколения цена сильно ушла за 2. Выбором пока доволен, особенно расходом по трассе. Будем наблюдать как зимой себя покажет.
undefined --- Auto kupione od 1 właściciela, który kupił auto w Pl. Przebieg przy zakupie 118k km, obecnie 150k km. W tej wersji silnikowej nie polecam. Górkę na A4 za Krakowem w stronę Katowic zaraz za bramkami zacząłem od 137 km/h i skończyłem na 137 mimo wciśniętego pedału gazu do oporu. Na szczęście auto kupione od razu z zamiarem modyfikacji, wersja silnikowa 2.0 TDI najtańsza a znacznie prosto i tanio modyfikowalna niedrogą seryjną turbiną z wersji 177 KM i chipem (niestety do modyfikacji dochodzi sprzęgło albo wzmacniane albo z sachs performance ponieważ seryjne ślizga się po zabiegu). Reszta o silniku opisana poniżej. Zero awarii. Generalnie jeżeli chodzi o wersję silnikową to polecam S4 B8 (3.0 Tfsi prosto i tanio modyfikowalne na 440-460 KM :) Niesamowicie modyfikowalne auto. Można dołożyć wszystko od elektroniki po quattro w cenach o wiele niższych niż np. BMW. Mimo znacznego upgrade'u mocy zero problemów.
Audi A4: Een perfecte balans tussen luxe, prestaties en verfijning Recensie