We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren en ons verkeer te analyseren. Privacybeleid Cookiebeleid

Het hoofdkantoor van Skoda in Mladá Boleslav

Skoda: Technische uitmuntendheid met een vleugje elegantie


Škoda Auto as is een Tsjechische autofabrikant met hoofdkantoor in Mladá Boleslav, Tsjechië. Na 1991 geprivatiseerd door de Duitse Volkswagen Group en in 2000 volledig eigendom.

Geschiedenis van het merk Skoda.


Emil Ritter Skoda

Skoda is een fabrikant met een lange en legendarische geschiedenis die meer dan 120 jaar teruggaat. De eerste Škoda Works werd in 1859 opgericht als wapenfabrikant door de Tsjechische ingenieur Emil Škoda in Pilsen, toen in het koninkrijk Bohemen, Oostenrijks rijk. Het is de voorloper van de huidige bedrijven Škoda Auto, Doosan Škoda Power en Škoda Transportation.

Emil Skoda
Václav Laurin en Václav Klement

Fietsenfabrikant Laurin & Klement.

In 1895 richtten boekhandelaar Václav Laurin en fietsenfabrikant uit het nabijgelegen Turnov Václav Klement een fietsenfabrikant Laurin & Klement op, gevestigd in de stad Mladá Boleslav, in wat nu Tsjechië is. Na de Eerste Wereldoorlog in 1924, na in de problemen te zijn gekomen en getroffen te zijn door een brand, zocht het bedrijf Laurin & Klement een nieuwe partner en in 1925 nam Škoda Works Laurin & Klement over en het grootste deel van de latere productie vond plaats onder de naam van Škoda.

De eerste Skoda-auto.

In 1905 produceerde het bedrijf zijn eerste auto, de Voiturette A, een klein voertuig met twee zitplaatsen dat werd aangedreven door een motor van 7 pk. De Voiturette A werd gevolgd door Model B, met een grotere motor en verbeterde prestaties. Vervolgens debuteerde een reeks andere modellen, van goedkoop tot prestigieus, evenals vrachtwagens en bussen.

Skoda Voiturette A
Skoda bergkanon 75 mm Model 15

Eerste Wereldoorlog en de jaren daarna.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden de fabrieken van Skoda gebruikt voor de productie van militair materieel, waaronder artilleriegranaten en vliegtuigmotoren. Na de oorlog hervatte Skoda de productie van auto's en bleef het modellengamma uitbreiden. In de jaren 1920 en 1930 werd Skoda bekend om zijn geavanceerde techniek en innovatieve ontwerpen. Het bedrijf produceerde een reeks populaire modellen, waaronder de Skoda Popular, die in 1934 werd geïntroduceerd en een van de eerste auto's in Europa was met een volledig metalen carrosserie.

Tweede Wereldoorlog en de daaropvolgende jaren.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de fabrieken van Skoda gebruikt om militair materieel voor het Duitse leger te produceren. Škoda-fabrieken produceerden militaire vrachtwagens, rupstrekkers en commandovoertuigen op basis van het Škoda Superb-model voor het Duitse leger. In 1945 werd tot 70% van de fabriek vernietigd door Anglo-Amerikaanse bommenwerpers. Na de oorlog werd Skoda genationaliseerd door de communistische regering in Tsjechoslowakije en fuseerde het met andere Tsjechische autofabrikanten tot het staatsbedrijf Automobilové závody, národní podnik (AZNP). Onder het communistische bewind concentreerde Skoda zich op het produceren van eenvoudige, betaalbare auto's voor de massa, waaronder de Skoda Octavia en Skoda Felicia. De reputatie van het bedrijf leed echter onder slechte kwaliteitscontrole en verouderde technologie.

Skoda tankvernietiger 38t
Alle Skoda-logo's

De geschiedenis van het Skoda-logo.

Skoda heeft gedurende zijn lange geschiedenis verschillende veranderingen in zijn merklogo ondergaan. Hier is een gedetailleerde evolutie van het merklogo van Skoda:
1895-1925: Het eerste logo van het bedrijf was een rond embleem met het woord "Skoda" in zwart geschreven op een witte achtergrond.
1926-1936: In 1926 werd het Skoda-logo opnieuw ontworpen en kreeg het een gevleugelde pijl in een cirkel met in het midden het woord "Skoda" in het zwart geschreven.
1936-1945: In 1936 werd het logo bijgewerkt met een nieuwe, meer gestroomlijnde pijl en een vet, zwart lettertype voor de bedrijfsnaam. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het logo gewijzigd in een gestileerde "S" en een hakenkruis, omdat het bedrijf gedwongen werd militaire voertuigen voor nazi-Duitsland te produceren.
1945-1991: Na de oorlog werd het bedrijf genationaliseerd door de Tsjechoslowaakse regering en werd het logo veranderd met een rood-witte gevleugelde pijl.
1991-2011: In 1991, na de val van het communisme in Tsjechoslowakije, werd het bedrijf geprivatiseerd en werd het logo opnieuw ontworpen. Het nieuwe ontwerp bevatte een groene, driedimensionale gevleugelde pijl met het woord "Skoda" geschreven in een modern lettertype.
2011-heden: De meest recente versie van het Skoda-logo werd geïntroduceerd in 2011. Het ontwerp heeft een meer verfijnde en gedetailleerde driedimensionale gevleugelde pijl met een glanzend zilver- en chroomeffect. De merknaam "Skoda" is geschreven in een aangepast lettertype met een opvallende snit op de "S" en "A".
Over het algemeen heeft het merklogo van Skoda in de loop der jaren veel veranderingen ondergaan, die het eigendom, de ontwerptrends en de marketingstrategieën van het bedrijf weerspiegelen. Het pijlsymbool, dat staat voor snelheid en vooruitgang, is echter gedurende de geschiedenis van het bedrijf een consistent onderdeel van de merkidentiteit gebleven.

Škoda vandaag.

In de jaren tachtig begon Skoda zijn productiefaciliteiten te moderniseren en te investeren in nieuwe technologie. Het bedrijf introduceerde een reeks nieuwe modellen, waaronder de Skoda Favorit, een compacte hatchback met voorwielaandrijving en een modern design. In 1991 werd Skoda geprivatiseerd en werd het een dochteronderneming van Volkswagen Group. Hierdoor kon het bedrijf profiteren van de geavanceerde technologie en technische expertise van Volkswagen, wat hielp om de kwaliteit en betrouwbaarheid van Skoda-auto's te verbeteren. Tegenwoordig produceert Skoda een breed scala aan modellen, waaronder de Skoda Fabia, Skoda Octavia, Skoda Superb, Skoda Karoq en Skoda Kodiaq. Het bedrijf staat bekend om zijn innovatieve ontwerpen, geavanceerde technologie en inzet voor duurzaamheid, en heeft talloze prijzen gewonnen voor zijn auto's, waaronder de prijs voor Europese auto van het jaar voor de Skoda Octavia in 2021.

Škoda Octavia - Auto van het jaar 2021

eXus Dev 24.5.2023

Skoda Auto's Te Koop


Skoda - Recensies

Recensies
- 0 / 0 Recensies
Recensie toevoegen
- Beoordeel - 0