We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren en ons verkeer te analyseren. Privacybeleid Cookiebeleid

Audi A5: Elegantie en prestatie samensmelten in een fascinerende coupé


Audi A5 De Audi A5 is de gestroomlijnde, door een coupé geïnspireerde broer van de Audi A4. Hij werd gelanceerd in 2007 en was ontworpen om stijl en dynamiek toe te voegen aan het middenklasse premiumsegment. Verkrijgbaar als Coupé, Sportback (5-deurs fastback) en Cabriolet, concurreert de A5 rechtstreeks met de BMW 4 Serie, de Mercedes-Benz C-Klasse Coupé en andere stijlvolle grand tourers. Door Audi's kenmerkende verfijning, technologie en bouwkwaliteit te combineren met een opvallend design, spreekt de A5 diegenen aan die een premium auto zoeken met meer flair dan een traditionele sedan.

Ontwerp en bouw


Buitenkant Audi A5 Exterieur

  • De A5 is een van Audi's modellen met het meeste design: scherpe lijnen, brede grille, gespierde houding en vloeiende daklijnen.
  • De Coupé benadrukt de sportiviteit met zijn tweedeursconcept en brede schouders.
  • De Sportback heeft vier deuren en een achterklep, wat hem tot de meest praktische optie maakt.
  • De Cabriolet heeft een openlucht-uitstraling dankzij het stoffen dak dat snel kan worden neergeklapt en een strak design behoudt.
  • S-line-uitvoeringen zorgen voor meer agressie met sportievere bumpers, zijskirts en grotere lichtmetalen velgen; de RS5 krijgt bredere wielkasten en een unieke stijl.

Interieur Audi A5 Interieur

  • Minimalistisch maar toch luxueus, met hoogwaardige bouwkwaliteit.
  • Digitaal Virtual Cockpit-instrumentenpaneel beschikbaar, met scherpe graphics en aanpasbare indelingen.
  • Centraal MMI-infotainmentscherm (tot 10.1) met intuïtieve menu's.
  • Hoogwaardige materialen: zacht plastic, leer, geborsteld aluminium en opties voor houten afwerking.
  • Sportstoelen (standaard in veel uitvoeringen) bieden uitstekende ondersteuning, vooral in de S line/S5/RS5.
  • Binnenruimte:
    • Coupé: de voorpassagiers genieten van uitstekend comfort, de achterbank is voor volwassenen krap.
    • Sportback: meer been- en hoofdruimte achterin, waardoor deze auto geschikt is voor gezinnen.
    • Cabriolet: de achterbank is bruikbaar voor korte ritten. De kofferbak wordt iets kleiner als de kap open is.
  • Kofferbakruimte:
    • Coupé: ~450 L.
    • Sportback: ~465 L met de praktische eigenschappen van een hatchback.
    • Cabriolet: ~380 L.

Technologie & Infotainment


Audi A5 Dashboard

  • Virtuele cockpit: 12,3-inch configureerbaar digitaal bestuurdersdisplay.
  • MMI Touch: Snelle, responsieve infotainment met natuurlijke spraakherkenning.
  • Connectiviteit: Apple CarPlay/Android Auto, online verkeersinformatie, Google Earth-overlays (afhankelijk van het jaar).
  • Geluid: Bang & Olufsen 3D premium geluidsoptie.
  • Gemak voor de bestuurder: Klimaatregeling met 3 zones, sfeerverlichting, draadloos opladen, verwarmde/geventileerde stoelen.
  • Ergonomie: Logische indeling, fysieke klimaatregeling (in eerdere generaties), intuïtieve bediening.

Motoren en prestaties


Benzine (TFSI) Audi A5 2.0 TFSI-motor

  • 1.4 / 2.0 TFSI (150–190 pk): Efficiënt, soepel en ideaal voor dagelijks gebruik.
  • 2.0 TFSI (245 pk): Krachtig, verfijnd, geweldige allrounder.
  • 3.0 TFSI (S5): 354 pk V6 turbo (afhankelijk van de generatie); krachtige acceleratie en moeiteloos cruisen.

Diesel (TDI)

  • 2.0 TDI (150–190 pk): Populair in Europa; combineert koppel, zuinigheid en verfijning.
  • 3.0 TDI (218–286 pk): V6-diesel, soepel en krachtig, ideaal voor bestuurders die veel kilometers maken.

Hoogwaardige modellen

  • SS: V6-benzinemotor (~354 pk) of V6-dieselmotor (~341 pk op sommige markten); quattro AWD, snel en toch verfijnd.
  • RSS-feed: 2,9 liter twin-turbo V6, 450 pk, ~0–100 km/u in 3,9 seconden; brede wielkasten, agressieve styling, bruikbaar als dagelijkse supercar.

Transmissies

  • Handgeschakelde versnellingsbakken: Beschikbaar op oudere/instapmodellen; aantrekkelijk, maar zeldzaam op nieuwere modellen.
  • S tronic dubbele koppeling: Soepel en snel, standaard op de meeste uitvoeringen.
  • Tiptronic: Automatische koppelomvormer bij motoren met een hoger vermogen; zijdezacht en duurzaam.

Rijden en handling


Audi A5-ophanging

  • Rijcomfort: Gebalanceerd en verfijnd; adaptieve dempers beschikbaar voor instelbaar comfort.
  • Behandeling: Stabiel en voorspelbaar; quattro AWD-uitvoeringen wekken vertrouwen in alle weersomstandigheden.
  • Sturen: Nauwkeurig, maar niet zo communicatief als sommige concurrenten (bijv. de BMW 4 Serie).
  • Sportback voelt aan als de meest uitgebalanceerde carrosserievorm, die kalmte combineert met bruikbaarheid.
  • Coupé/Cabriolet Ik neigen meer naar stijl en ontspannen cruisen dan naar hardcore bochtenwerk.
  • RS5: Scherper chassis, stevigere rit, razendsnelle acceleratie en uitstekend bochtenwerk.

Veiligheid en rijassistentie


Audi A5 Rijassistentiesystemen

  • Euro NCAP-beoordeling: Euro NCAP 5-sterrenclassificatie voor de meeste uitvoeringen.
  • Beschikbare functies zijn onder meer:
    • Adaptieve cruisecontrol met file-assistentie.
    • Rijstrookassistentie en rijstrookwisselhulp.
    • Preventieve botsingsbeperking.
    • Parkeersensoren, 360°-camera's en parkeerhulp.
    • Matrix LED-koplampen met adaptief grootlicht.

Bereik en efficiëntie (voor diesels/benzinemotoren)


  • Benzine: 35–45 mpg (VK), afhankelijk van de motor.
  • Diesel: 50–65 mpg, vooral de 2.0 TDI.
  • Milde hybride technologie (in nieuwere versies) verbetert de efficiëntie en zorgt voor soepeler stoppen/starten.

Bedrijfskosten


  • Brandstofverbruik: Diesels zijn ideaal voor lange afstanden; 2.0 TFSI-benzinemotoren bieden een goede balans tussen prestaties en zuinigheid.
  • Verzekering: Midden-hoog bereik afhankelijk van motor; S5/RS5 veel hoger.
  • Onderhoud: De service-intervallen van Audi zijn flexibel; de kosten zijn hoger dan bij de reguliere merken, maar bij onafhankelijke dealers zijn ze beheersbaar.
  • Afschrijving: A5's behouden hun waarde beter dan gemiddeld, vooral de Sportback en S line-uitvoeringen. Cabriolets dalen sneller in waarde.

Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen (tips voor tweedehands aankopen)


  • DSG/S tronic: Vloeistofverversingen nodig; af en toe mechatronicaproblemen.
  • TFSI-motoren: Oudere versies hadden last van olieverbruik; controleer de geschiedenis.
  • TDI-motoren: DPF-problemen als er vooral in de stad wordt gereden; EGR- en turboslijtage mogelijk bij hoge kilometerstand.
  • Elektronica: Soms ontstaan er infotainment- of sensorfouten, maar deze worden vaak verholpen met software-updates.
  • Auto-ophanging: Bij sportievere uitvoeringen slijten de banden/bussen sneller.

Uitvoeringen (typisch)


Audi A5 RS5 Coupé

  • SE/Sport: Comfortgericht, goede prijs-kwaliteitverhouding, uitgebreide uitrusting.
  • S line: Sportievere styling, stevigere vering, grotere wielen.
  • Black Edition: Donkere stijlaccenten, premiumfuncties.
  • Vorsprung: Topuitvoering, boordevol technologie en luxe snufjes.
  • SS: Hoogwaardige variant met sportieve designkenmerken.
  • RSS: Topmodel op het gebied van prestaties: agressieve looks, razendsnel tempo.

Rivalen


  • BMW 4 Serie: Scherpere besturing, gedurfd design; Audi countert met meer verfijning en interieurkwaliteit.
  • Mercedes C-Klasse Coupé: Comfortabele rit en luxe interieur; de A5 voelt over het geheel genomen beter in balans.
  • Lexus RC: Betrouwbaar, stijlvol, maar minder geavanceerd infotainment.
  • Volkswagen Arteon: Betaalbaarder, maar mist de allure van een Audi-uitvoering.

Welke moet ik kopen?


  • Beste allrounder: A5 Sportback 2.0 TFSI (190–265 pk) S-lijn met Comfortpakket — stijlvol, praktisch, verfijnd.
  • Het beste voor lange afstanden: 2.0 of 3.0 TDI Sportback — efficiënte, krachtige en moeiteloze snelwegcruiser.
  • Keuze van de prestaties: S5 voor dagelijkse snelheid, RS5 voor echte prestatieliefhebbers.
  • Gebruikte markttip: Vermijd ultra-basic uitvoeringen; kies voor Virtual Cockpit en parkeerhulpsystemen. Een volledige onderhoudshistorie is essentieel voor DSG- en dieselmodellen.

Voor- en nadelen


Voordelen

  • Elegant design in alle carrosserievarianten
  • Toonaangevende interieurkwaliteit en technologie
  • Comfortabel, verfijnd en veelzijdig
  • Sterk aanbod aan motoren, van efficiënte diesels tot RS5-krachtpatsers
  • Sportback combineert stijl met echte functionaliteit

Nadelen

  • Opties verhogen de prijs snel
  • Achterbank krap in Coupé/Cabriolet
  • Rijgedrag minder speels dan dat van de BMW 4 Serie
  • Cabriolet verliest bagageruimte en wordt zwaarder

Uitspraak


De Audi A5 is een uitstekende keuze als u op zoek bent naar een premium middenklasser die elegantie, technologie en dagelijks gebruiksgemak combineert. De Sportback is de ster van de line-up en combineert stijl en functionaliteit, terwijl de Coupé een gestroomlijnde look biedt en de Cabriolet een open uitstraling. Liefhebbers van prestaties zullen genieten van de S5 en RS5, terwijl de standaardversies uitstekende dagelijkse rijders zijn. Met zijn verfijnde rijgedrag, technisch rijke interieur en tijdloze design blijft de A5 een van de beste opties in de premium coupé-/fastbackmarkt.


eXus Dev 17.9.2025
merk Audi

Audi: Compromisloze luxe en prestaties

Audi logo

Audi AG is een Duits autobedrijf, onderdeel van de Volkswagen Group, produceert auto's onder het merk Audi. Het hoofdkantoor is gevestigd in Ingolstadt, Duitsland. Het motto is Vorsprung durch Technik - Vooruitgang door technologie. ... Audi Artikel


Audi A5: Elegantie en prestatie samensmelten in een fascinerende coupé - Recensies

Recensies
- 5 / 1 Recensies
Recensie toevoegen

undefined
---
Hi all. I want to tell you how I chose the Audi A5 Sportback, and what came of it. For several months I carefully studied the reviews, went to the salons and looked closely. But after a test drive in the Audi A5, I realized that the choice is already clear. I was impressed by the seats and landing - they are created taking into account all the anatomical features. When you sit down in a chair, you feel the high class of German quality. Four-wheel drive - the option is just super, the car drives confidently and stably! Smooth running, excellent interior, road stability, informative dashboard - all this creates a feeling of safety and complete control over the situation on the road. I have never felt so good in any other car. This is not the only car in the family, so it cannot be said that it is used very actively. But for 2 years nothing broke, there were no scuffs or other unpleasant traces of operation. The car is reliable and high quality. It is felt in every detail. Of the negative points, I note the fuel consumption of 12-13 liters in the city, as well as expensive maintenance. But for such a chic car, this money is not a pity.