We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren en ons verkeer te analyseren. Privacybeleid Cookiebeleid

Hoofdkantoor PSA Peugeot Citroën in Parijs

Peugeot: Passie en prestatie in beweging


PSA Peugeot Citroën SA is een Franse autofabrikant met hoofdkantoor in Parijs, Frankrijk. In 2021 fuseerde Peugeot met Fiat Chrysler Automobiles om een nieuw bedrijf te vormen genaamd Stellantis, met hoofdkantoor in Londen, VK.

Geschiedenis van het merk Peugeot.


De Peugeot-familie

Peugeot werd in 1810 opgericht door Jean-Pierre Peugeot, een lid van de Peugeot-familie, die aanvankelijk een familiebedrijf begon dat zagen, veren en andere metalen goederen produceerde in de stad Hérimoncourt in Oost-Frankrijk. In het begin van de 19e eeuw begon de zoon van Jean-Pierre, Jean-Pierre II, nieuwe markten voor de producten van het bedrijf te verkennen. In 1830 begon de familie Peugeot met de productie van koffiemolens, wat erg populair en succesvol werd. Het succes van de koffiemolens leidde tot de uitbreiding van de familie naar andere consumptiegoederen, waaronder fietsen.

Armand Peugeot ontwierp de eerste Peugeot-auto
Peugeot Type 1

Eerste Peugeot-auto - Type 1

De eerste auto van Peugeot was de Peugeot Type 1, die in 1891 werd geproduceerd. De Peugeot Type 1 was een driewielig stoomvoertuig dat een topsnelheid van 15 kilometer per uur kon halen. Het werd ontworpen en gebouwd door Armand Peugeot, de oprichter van Peugeot. Na het succes van de Peugeot Type 1 begon het bedrijf met de productie van vierwielige benzineauto's, te beginnen met de Peugeot Type 2 in 1892. De Peugeot Type 2 werd aangedreven door een tweecilindermotor en kon een topsnelheid van 20 kilometers per uur.

Peugeot en de Eerste Wereldoorlog

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Peugeot een van de belangrijkste leveranciers van voertuigen en militair materieel aan het Franse leger. Het bedrijf produceerde een reeks voertuigen voor militair gebruik, waaronder auto's, vrachtwagens en motorfietsen, en ontwikkelde ook nieuwe technologieën om de oorlogsinspanning te ondersteunen. Zo ontwierp en bouwde Peugeot een nieuw type machinegeweer dat tijdens de oorlog door Franse soldaten werd gebruikt. Na het einde van de oorlog hervatte Peugeot de civiele productie en bleef het groeien als toonaangevende autofabrikant. De tijdens de oorlog opgedane ervaring hielp om de technische en productiecapaciteiten van het bedrijf te versterken, waardoor het in de komende jaren een belangrijke speler in de wereldwijde auto-industrie kon worden.

Peugeot pantserwagen voor het franse leger
Peugeot 201 1929

Peugeot na de Eerste Wereldoorlog

Na de Eerste Wereldoorlog hervatte Peugeot de productie van civiele auto's en introduceerde verschillende nieuwe modellen, waaronder de Peugeot 201 en de Peugeot 301, die populair waren bij de consument en hielpen om het merk als leider op de Europese automarkt te vestigen. Tijdens deze periode bleef Peugeot ook nieuwe technologieën en technische innovaties ontwikkelen. Zo introduceerde het bedrijf in 1929 de eerste dieselauto, de Peugeot 201 D, die bekend stond om zijn brandstofzuinigheid en betrouwbaarheid. Peugeot breidde in deze periode ook zijn activiteiten uit buiten Frankrijk en richtte dochterondernemingen en productiefaciliteiten op in andere delen van Europa, maar ook in Afrika en Zuid-Amerika.

Peugeot in de jaren dertig

Het bedrijf uit de jaren 30 breidde zijn assortiment voertuigen verder uit en ontwikkelde nieuwe technologieën. Tijdens dit decennium produceerde Peugeot verschillende populaire modellen die ertoe bijdroegen dat het merk een leidende autofabrikant werd. Een van de meest opvallende Peugeot-modellen uit de jaren dertig was de Peugeot 402, die voor het eerst werd geïntroduceerd in 1935. De Peugeot 402 was een middelgrote auto die verkrijgbaar was in verschillende carrosserievarianten, waaronder een sedan, coupé en cabriolet. Een ander belangrijk model dat in dit decennium werd geïntroduceerd, was de Peugeot 202, die in 1938 op de markt kwam. De Peugeot 202 was een compacte auto die was ontworpen om betaalbaar en zuinig te zijn. Peugeot bleef in de jaren dertig ook een reeks bedrijfsvoertuigen en motorfietsen produceren.

Peugeot 402 1936
Peugeot DMA-vrachtwagen 1941

Peugeot en de Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de fabrieken van Peugeot in Frankrijk opnieuw omgebouwd om militair materieel te produceren voor de Duitse bezetter. Het bedrijf werd gedwongen voertuigen en andere machines voor het Duitse leger te produceren, waaronder vrachtwagens en tanks. De productie van civiele voertuigen werd aanzienlijk verminderd als gevolg van beperkte middelen en verstoringen in de toeleveringsketen. Ondanks deze uitdagingen slaagde Peugeot erin de oorlog te overleven en de civiele productie te hervatten na de bevrijding van Frankrijk in 1944. Het bedrijf stond echter voor grote uitdagingen in de naoorlogse periode, toen de Franse economie worstelde om te herstellen van de verwoesting van de oorlog.

Peugeot na de Tweede Wereldoorlog

Na de Tweede Wereldoorlog stond Peugeot voor grote uitdagingen toen het werkte aan de wederopbouw van zijn productiecapaciteiten. Het bedrijf slaagde er echter in om te overleven en te bloeien in de naoorlogse periode, door verschillende nieuwe modellen te introduceren en zijn activiteiten over de hele wereld uit te breiden. Een van de belangrijkste Peugeot-modellen die in de naoorlogse periode werd geïntroduceerd, was de Peugeot 203, die voor het eerst op de markt kwam in 1948. De Peugeot 203 was een middelgrote auto die populair was bij de consument vanwege zijn strakke ontwerp en geavanceerde technische kenmerken, zoals zoals hydraulische remmen en onafhankelijke wielophanging. Het model was een commercieel succes en hielp het merk te vestigen als een belangrijke speler op de Europese automarkt.

Peugeot 203 gelanceerd in 1948
Peugeot e-208

Peugeot vandaag

In de jaren die volgden, bleef Peugeot zijn activiteiten over de hele wereld uitbreiden en richtte het dochterondernemingen en productiefaciliteiten op in Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Het bedrijf introduceerde ook verschillende nieuwe modellen, waaronder de Peugeot 403 in 1955 en de Peugeot 404 in 1960, die populair waren bij de consument en hielpen om de reputatie van het merk op het gebied van kwaliteit en innovatie verder te vestigen. Peugeot speelde in deze periode ook een sleutelrol in de ontwikkeling van de Europese auto-industrie, hielp bij de totstandkoming van de Europese Economische Gemeenschap en werkte aan het standaardiseren van productie- en veiligheidsvoorschriften over het hele continent. Tegenwoordig is Peugeot een toonaangevend wereldwijd automerk met een sterke aanwezigheid in Europa en de rest van de wereld. Het bedrijf blijft innoveren en nieuwe technologieën ontwikkelen, met een focus op elektrische en hybride voertuigen, om zichzelf te positioneren als leider in de transitie naar duurzame mobiliteit.

Overname Citroën en PSA Group

In 1976 nam Peugeot Citroën over om PSA Peugeot Citroën te vormen, dat later Groupe PSA werd. De fusie was een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van beide bedrijven, aangezien hierdoor een van de grootste autofabrikanten in Europa ontstond en Peugeot werd gevestigd als een belangrijke speler in de wereldwijde auto-industrie. Door de fusie kon Peugeot profiteren van de expertise van Citroën op het gebied van innovatieve engineering en geavanceerde ophangingssystemen, terwijl Citroën toegang kreeg tot de productiecapaciteiten en financiële middelen van Peugeot. De twee bedrijven bleven opereren als afzonderlijke merken onder de paraplu van PSA Peugeot Citroën, waarbij elk merk zijn eigen identiteit en productlijnen behield.

PSA-groep
Opel-CEO Michael Lohscheller en PSA Group-CEO Carlos Tavares

Overname Opel en Vauxhall van General Motors

In 2017 nam Groupe PSA, eigenaar van de merken Peugeot, Citroën en DS, Opel en Vauxhall over van General Motors voor 2,2 miljard euro. Door de overname werd Groupe PSA de op een na grootste autofabrikant in Europa, na alleen Volkswagen. Als onderdeel van de overname hernoemde Groupe PSA zichzelf in 2021 tot Stellantis. Opel en Vauxhall blijven opereren als dochterondernemingen van Stellantis.

Evolutie van het Peugeot-logo

Het Peugeot-logo is in de loop der jaren geëvolueerd. Hier is een kort overzicht van de evolutie:
1847: Het eerste Peugeot-logo bevatte een leeuw die op een pijl stond, met de letters "P" en "S" aan weerszijden van de pijl.
1858: Het tweede Peugeot-logo bevatte een meer gestileerde leeuw die op een pijl stond, met de letters "P" en "L" aan weerszijden van de pijl. De leeuw was bedoeld om de kwaliteiten van kracht, flexibiliteit en snelheid te symboliseren.
1875: Het derde Peugeot-logo bevatte een leeuwenkop met daaronder de letters "P" en "S".
1948: Het vierde Peugeot-logo bevatte een meer gedetailleerde leeuwenkop, met de letters "P" en "E" eronder.
1955: Het vijfde Peugeot-logo bevatte een meer gestroomlijnde leeuwenkop, met de letters "P" en "E" eronder. Dit logo is ontworpen door de beroemde auto-ontwerper Flaminio Bertoni.
1976: Het zesde Peugeot-logo bevatte een gestileerde leeuwenkop, met aan weerszijden de letters "P" en "E".
1998: Het zevende Peugeot-logo bevatte een meer driedimensionale leeuwenkop, met daaronder de letters "P" en "E".
2010: Het achtste Peugeot-logo heeft een meer gestileerde leeuwenkop, met aan weerszijden de letters "P" en "E". Het logo is bedoeld om de waarden van innovatie, uitmuntendheid en emotie over te brengen.
2021: Het nieuwe Peugeot-logo heeft een meer minimalistisch en eigentijds design, met een gedurfde en gestroomlijnde leeuwenkop als middelpunt. De letters "PEUGEOT" verschijnen volledig in hoofdletters onder de leeuwenkop, met een nieuw lettertype dat moderner en strakker is. Het logo heeft een monochrome uitstraling, met een zwarte achtergrond en zilveren leeuwenkop en letters.
Elke iteratie van het logo weerspiegelde de veranderende tijden en de evoluerende identiteit van het merk Peugeot.

Alle Peugeot-logo's

eXus Dev 24.5.2023

Peugeot - Recensies

Recensies
- 0 / 0 Recensies
Recensie toevoegen
- Beoordeel - 0